Social Media για μικρές, τοπικές επιχειρήσεις : Στρατηγική και tips για αποτελεσματική παρουσία
Έχεις μια μικρή, τοπική επιχείρηση και αναρωτιέσαι πώς να κινηθείς στην ζούγκλα των social media, ούτως ώστε να αναπτύξεις την επιχείρησή σου και να προσφέρεις ακόμα καλύτερες υπηρεσίες για να ξεχωρίσεις τοπικά αλλά να αναπτύξεις το πελατολόγιο σου και πανελλαδικά;
Είσαι στο σωστό μέρος μιας και στο άρθρο αυτό θα σε βοηθήσουμε να θέσεις τις σωστές βάσεις και θα σου δώσουμε 9 συμβουλές για να αναπτύξεις μια καλή στρατηγική.
Είναι λογικό να σε έχει κατακλύσει η υπερπληροφόριση ειδικά όταν προσπαθείς να βρίσκεσαι παντού και να τα κάνεις όλα ταυτόχρονα (κάτι που θα σε οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην κατάρρευση!). Για να δεις καλύτερα αποτελέσματα, είναι ζωτικής σημασίας να οργανωθείς και να κάνεις ένα πλάνο δράσης.
Πριν ξεκινήσεις κάνε ένα πλάνο δράσης
🗹 Γνώρισε το κοινό σου: ξεκίνα προσδιορίζοντας ποιοι είναι οι πελάτες σου. Ψάξε σε οποιοδήποτε ιστορικό αγορών έχεις, εντοπίσε τα πιο κοινά δημογραφικά στοιχεία που θα δεις και δημιούργησε πρόσωπα πελατών από τα οποία μπορείς να αντλήσεις στοιχεία.
🗹 Επιλογή πλατφόρμας: μην προσπαθείς να βρίσκεσαι παντού ταυτόχρονα. Διάλεξε δύο ή (το πολύ) τρία κοινωνικά κανάλια στα οποία θα εστιάσεις (κάτι που εξαρτάται από τον κλάδο της επιχείρησης και το κοινό). Ο καλύτερος τρόπος να βρεις την ιδανική πλατφόρμα είναι μέσα από το άρθρο μας “Πώς να επιλέξεις την καλύτερη πλατφόρμα social media για την επιχείρησή σου“
🗹 Σωστή τοποθέτηση: η παρουσία ενός brand μόδας στα social media θα είναι πολύ διαφορετική από αυτήν ενός παραδοσιακού φούρνου. Βρες την ειδοποιό διαφορά σου, τι σε κάνει να ξεχωρίζεις από τον ανταγωνισμό, σύνταξε την UVP σου (μοναδική πρόταση αξίας) και χρησιμοποιήσε την κατά την δημιουργία της στρατηγικής σου στα social media.
🗹 Έρευνα αγοράς/ανταγωνισμού: γνωρίζοντας ποιος κάνει τι, σε ποια κανάλια social media είναι κάτι που μπορεί να σε βοηθήσει να βρεις τα κενά στην αγορά. Μάθε τι κάνουν καλά οι ανταγωνιστές ή παρόμοιες επιχειρήσεις με την δική σου, τι δεν κάνουν καλά και τι τους φέρνει την μεγαλύτερη απήχηση.
Στρατηγική social media για μικρές, τοπικές επιχειρήσεις
Με το προηγούμενο βήμα έχεις θέσει τα θεμέλια σου σε γερές βάσεις, τώρα είναι η μεγάλη στιγμή για τον καθορισμό της στρατηγικής σου στα social media.
Αυτό θα οδηγήσει τις κινήσεις σου και θα σε βοηθήσει να δημιουργήσεις μια παρουσία στα social media που ταιριάζει στην επιχείρησή σου και θα έχει απήχηση στο κοινό σου.
Θέσε στόχους: Σκέψου τι θέλεις να πετύχεις με την στρατηγική σου στα social media
Για παράδειγμα, έχοντας ισχυρή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ελπίζεις να ενισχύσεις την αναγνωρισιμότητα του brand σου, να προσελκύσεις δυνητικούς πελάτες ή να δημιουργήσεις μια κοινότητα;
Μόλις αποφασίσεις τους ευρύτερους στόχους, χώρισέ τους σε επιμέρους ορόσημα. Χρησιμοποιήσε συγκεκριμένους αριθμούς και χρονοδιαγράμματα όπου είναι δυνατόν, όπως «προσεγγίστε 10.000 ακολούθους Instagram τους επόμενους έξι μήνες» ή «αυξήστε την απήχηση στο Facebook κατά 5% κάθε μήνα».
Φτιάξε ένα ημερολόγιο αναρτήσεων (social media calendar)
Χαρτογράφησε τι έχεις σκόπο να ποστάρεις, την συχνότητα, τις κατηγορίες και τον σκοπό που εξυπηρετεί ή κάθε ανάρτηση. Η χρήση ενός social media calendar (ημερολογίου περιεχομένου) θα σε βοηθήσει τόσο στην οργάνωση και στον προγραμματισμό για παγκόσμιες μέρες, γιορτές, εποχικότητα και γενικά κομβικές ημερομηνίες. Είναι μια επισκόπηση του τι πρόκειται να συμβεί και πότε κάτι που κάνει πιο εύκολη την σωστή τήρηση της στρατηγική που έχεις οριστεί.
Διάβασε το άρθρο μας για να μάθεις πώς να διαχειρίστείς σωστά το social media calendar και εκμεταλλεύσου το δωρεάν template που σου δίνουμε για να φτιάξεις το δικό σου!
Κάνε ένα audit (έλεγχος)
Εάν έχεις ήδη παρουσία στα social media, δες διεξοδικά τα insights του προφίλ σου, ποιες είναι οι αναρτήσεις με τις καλύτερες επιδόσεις και προσδιορίστε το τύπο και το περιεχόμενό τους. Αναζήτησε μοτίβα στο περιεχόμενο που συγκεντρώνει τα περισσότερα likes, saves και σχόλια και δημιούργησε περισσότερο από αυτού του είδους τα post.
9 συμβουλές για επιτυχημένο social media marketing μιας μικρής τοπικής επιχείρησης
#1. Αξιοποίησε τα hashtags
Αν και τα hashtags δεν λειτουργούν όπως παλαιότερα, παρόλαυτα μπορούν να βοηθήσουν στο να φτάσει το περιεχόμενο σου στα σωστά μάτια. Χρησιμοποίησε έως 10 hashtag που να είναι σχετικά με την ανάρτηση που κάνεις κάθε φορά, μαζί με τον κλάδο σου και την περιοχή σου.
Δοκίμασε να συμπεριλάβεις hashtags με:
📍 Την τοποθεσία σου (πχ #trikala #τρικαλα)
👥 Το κοινό σου (πχ #mamades #νεαμαμα #νεοιγονεις)
📦 Τα προϊόντα σου (όπως #δωρογιαμωρο)
Μην βάζεις απλώς ένα σωρό hashtags στις αναρτήσεις σου ελπίζοντας για το καλύτερο, βάλε όσα είναι στοχευμένα και σχετικά με το περιεχόμενο του εκάστοτε post. Αλληλεπίδρασε με άλλα brands και καταναλωτές που ασχολούνται με αυτά τα hashtag. Κάνε σχετικά σχόλια ή συνέχισε τις συζητήσεις που γίνονται ήδη.
#2. Δημιoύργησε branded περιεχόμενο
Θέλεις το προφίλ σου να έχει μια ενιαία μορφή με αισθητική και branded περιεχόμενο; Τα social media είναι ένα πολυσύχναστο μέρος και είναι εύκολο να γίνεις ένα με τη μάζα.
Η λύση σε αυτό το πρόβλημα λύνεται με την τήρηση βασικών κανόνων για branded περιεχόμενο:
- Βάλε το λογότυπο σου σε κάθε post
- Επικοινώνησε με ένα συγκεκριμένο ύφος
- Δώσε βάση στα χρώματα (visual identity)
- Επίλεξε τη γραμματοσειρά και τα emojis που ταιριάζουν στο ύφος ομιλίας του brand
- Χρησιμοποίησε μόνο υψηλής ποιότητας φωτογραφικό υλικό
+1 Γραφιστικά στοιχεία ή/και illustrations
Διάβασε το άρθρο μας με τα 5 παραπάνω βασικά σημεία εδώ και μάθε περισσότερα για κάθε ένα αναλυτικά.
Έρευνες δείχνουν ότι οι αναρτήσεις με εικόνες δημιουργούν 650% υψηλότερα επίπεδα αφοσίωσης από τις αναρτήσεις μόνο με κείμενο. Φρόντισε να τηρήσεις τα παραπάνω σημεία για να δημιουργήσεις περιεχόμενο που ξεχωρίζει!
#3. Βάλε την τοποθεσία σου
Πολλές μικρές επιχειρήσεις είναι σαν κρυμμένοι θησαυροί και είναι η καλύτερη επιλογή για το τοπικό κοινό.
Στην περίπτωση που σε ενδιαφέρει κυρίως η τοπική αγορά δε θα πρέπει να παραλείπεις την προσθήκη της τοποθεσίας σου σε κάθε ανάρτηση αλλά και στα stories. Αυτή η μικρή προσθήκη όχι μόνο κάνει σε βάζει στον χάρτη της αγοράς της περιοχής σου αλλά βοηθά τους υποψήφιους πελάτες να δουν πού ακριβώς βρίσκεται η επιχείρηση σου. Σύμφωνα με μια μελέτη που έγινε οι αναρτήσεις με ετικέτα τοποθεσίας έλαβαν 79% περισσότερη αφοσίωση από τις αναρτήσεις χωρίς τοποθεσία.
#4. Δημοσίευσε περιεχόμενο που έχουν μοιραστεί οι πελάτες – UGC
Το να δημιουργείς καθημερινά περιεχόμενο μπορεί να είναι χρονοβόρο και, ας το παραδεχτούμε, εντελώς εξαντλητικό. Ευτυχώς, υπάρχει μια πηγή περιεχομένου που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να προωθήσεις την επιχείρησή σου, το λεγόμενο UGC (user generated content). Θα το βρεις στη μορφή κριτικών, φωτογραφιών ή/και βίντεο πελατών – γνωστό και ως περιεχόμενο που δημιουργείται από χρήστες.
Αυτό το είδος περιεχομένου είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από το branded περιεχόμενο. Στην πραγματικότητα, το 92% των καταναλωτών εμπιστεύεται το UGC περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη μορφή διαφήμισης, ενώ το 90% των αγοραστών λέει ότι το UGC είναι το πιο σημαντικό μέρος της απόφασης αγοράς τους.
Επίλεξε κριτικές πελατών για να τις μοιραστείτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενθαρρύνετε τους πελάτες να μοιράζονται φωτογραφίες των προϊόντων σας ή να κοινοποιούν εκ νέου αναρτήσεις κοινωνικών δικτύων που κάνοντας tag το brand σας.
#5. Ασχολήσου με το κοινό σου
Το 21% των καταναλωτών ακολουθεί μια επιχείρηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να επικοινωνήσει μαζί της. Επιθυμούν να χτίσουν μια σχέση με τους ανθρώπους πίσω από το brand.
Οι πελάτες που συνδέονται και αλληλεπιδρούν με τα brands στα social media είναι πιο πιθανό να γίνουν πιστοί πρεσβευτές τους.
Το καλύτερο κομμάτι; Η ενασχόληση με το κοινό είναι διασκεδαστική και θα σου δώσει πολύτιμες πληροφορίες και feedback. Καθώς δεν δημιουργείς μόνο ουσιαστικές σχέσεις με τους ανθρώπους που αγαπούν περισσότερο το brand σου, αλλά μπορεις να μάθεις περισσότερα για αυτούς και τις ανάγκες τους, κάτι που θα σε βοηθήσει να εξελίξεις τα προϊόντα, τις παροχές ή τις υπηρεσίες σου.
#6. Αξιοποίησε τους διάφορους τύπους περιεχομένου
Κάθε πλατφόρμα διαθέτει μια σειρά λειτουργιών που μπορούν να αξιοποιήσουν οι μικρές επιχειρήσεις, ένα καλό παράδειγμα είναι τα stories στο Instagram με τα sticker που μπορείς να προσθέσεις, δίνοντας την δυνατότητα της άμεσης αλληλεπίδρασης και δημοσκόπησης. Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων των διάφορων τύπων αναρτήσεων βοηθά στην σύνδεση με τους χρήστες με διαφορετικούς τρόπους.
Πειραματίσου με όλους τους τύπους περιεχομένου που προσφέρονται και δες τι λειτουργεί καλύτερο στον κλάδο σου. Δύο από τους πιο αποτελεσματικούς τύπους αυτό το διάστημα είναι τα βίντεο μικρής διάρκειας και τα carousel. Για να πετύχεις μια καλή αναλογία στην στρατηγική περιεχομένου σου λάβε υπόψην τον κανόνα 80/20.
#7. Συνεχής προσαρμογή και βελτιστοποίηση
Μια σταθερή παρουσία στα social media δεν είναι κάτι που επιτυγχάνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Χρειάζεται χρόνος για να διαμορφώσεις το προφίλ και το ύφος που ταιριάζει στo brand σου και να το κατανοεί καλύτερα ο ιδανικός καταναλωτής σου.
Το μυστικό βρίσκεται στη συνεχή προσαρμογή, στον πειραματισμό έτσι ώστε να κατανοήσεις ποιο είδος περιεχομένου λειτουργεί καλύτερα και σε τι είναι πιθανό να αλληλεπιδράσει το κοινό σου και πώς θα επιτύχεις καλύτερα αποτελέσματα μέσω της στρατηγικής και των διαφημίσεων σου.
PRO TIP: πήγαινε τουλάχιστον μια φορά τον μήνα στα στατιστικά του προφίλ σου, δες τα αποτελέσματα των ενεργειών σου, βγάλε τα συμπεράσματα σου και και χρησιμοποιήσε τα αποτελέσματα για να αναδιαμορφώσεις τη στρατηγική σου για το επόμενο διάστημα.
#8. Αυτοματοποίησε τη διαδικασία
Είναι εύκολο να χάνεσαι στα social media για ώρες κάθε μέρα χωρίς να παράγεις τίποτα στην ουσία.
Εξοικονόμησε χρόνο και ενέργεια αυτοματοποιώντας την παρουσία της επιχείρησης σου στα social media όταν και όποτε αυτό είναι εφικτό. Για το Facebook και το Instagram μπορείς να χρησιμοποιείς το επίσημο εργαλείο του Meta το Meta Business Suite για τον προγραμματισμό των post σου.
#9. Μοιράσου την ιστορία σου και το backstage
Αυτό που συνδέει τους καταναλωτές με μια επιχείρηση δεν είναι τα αψεγάδιαστα γραφικά και τα έξυπνα διαφημιστικά κλιπάκια, είναι οι άνθρωποι και οι ιστορίες πίσω από το brand. Έτσι συνδεόνται οι άνθρωποι εδώ και αιώνες και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει σύντομα.
Δημιούργησε ουσιαστικές, σταθερές σχέσεις με τους ακόλουθούς σου μέσα από την αφήγηση της ιστορίας σου, το τι συμβάινει καθημερινά πίσω από το προϊόν ή την υπηρεσία σου, στην καθημερινότητα στα παρασκήνια.
Οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίσουν τους ανθρώπους πίσω από το brand και θέλουν να μάθουν τι την κάνει μοναδική. Επιζητούν να γίνουν μέρος της κοινότητας παρά να αγοράσουν απλά ένα προϊόν. Το να μοιράζεσαι τις καλές, μα κυρίως τις κακές στιγμές σε κάνει ανθρώπινο και συνδέεσαι αυτόματα με τον χρήστη.
Ξεκίνα να δημιουργείς περιεχόμενο στα social media σήμερα
Μετά την εποχή του κορονοϊού τα social media πήραν μεγαλύτερη βαρύτητα και η παρουσία μιας επιχείρησης σε αυτά δεν είναι κάτι απλό ή μονοδιάστατο. Αντίθετα η σύνδεση με τους χρήστες σε συναισθηματικό επίπεδο, η δημιουργία ουσιαστικών σχέσεων, η καλή εξυπηρέτηση και η επικέντρωση στις ανάγκες του καταναλωτή είναι τα βασικά σημεία εστίασης.
Τέλος, μην ξεχνάμε τι σημαίνει ο όρος social media = είναι μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δημιουργήθηκαν κυριολεκτικά για κοινωνικοποίηση. Το συμπέρασμα είναι είναι ότι τα social media είναι το το τέλειο εργαλείο για να συνδεθείς με τον ιδανικό καταναλωτή σου.
Τα λέμε στο επόμενο άρθρο!