Πώς να επιλέξεις την καλύτερη πλατφόρμα social media για την επιχείρησή σου
Έχεις φτιάξει την επιχείρησή σου και προβληματίζεσαι με το που θα ήταν το κατάλληλο μέρος να την προβάλλεις; Τα social media είναι η πιο συχνή απάντηση, καθώς δεν χρειάζεσαι κεφάλαιο για να ξεκινήσεις.
Η σωστή ερώτηση είναι…
Ποια πλατφόρμα είναι η πιο κατάλληλη για να δραστηροποιηθείς;
Κάποιος θα μπορούσε να απαντήσει ότι σε όσες περισσότερες πλατφόρμες social media είσαι τόσο το καλύτερο, κάτι που δεν είναι ούτε λάθος, ούτε σωστό.
Αν έχεις τον χρόνο και έχεις διαφορετική προσέγγιση για κάθε πλατφόρμα θα μπορούσε να λειτουργήσει εξαιρετικά. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων όμως μια μικρή επιχείρηση έχει πολύ συγκεκριμένο χρόνο και budget να διαθέσει για την παρουσία στα social media, που ακόμα και σε μια πλατφόρμα να είναι για να γίνει και σωστά θα πρέπει να τηρεί αυτά τα πέντε βασικά σημεία.
Οπότε το πιο συνετό είναι να ξεκινήσει κανείς με την πλατφόρμα στην οποία βρίσκεται το κοινό-στόχος του.
Στο παρακάτω διάγραμμα έχουμε συγκεντρώσει όλα τα κύρια χαρακτηριστικά των πιο δημοφιλών social media για να κάνεις εύκολα την σύγκριση και αφού απαντήσεις στα βασικά ερωτήματα ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα, θα καταλήξεις στις ιδανικες πλατφόρμες για την επιχείρησή σου.
Βήμα 1o: Προσδιόρισε το κοινό σου 👥
Το πρώτο βήμα είναι να προσδιορίσεις το ιδανικό κοινό, να δημιουργήσεις τις περσόνες σου και να ξέρεις σε ποιον άνθρωπο απευθύνεσαι. Θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένο, τόσο από άποψη δημογραφικών χαρακτηριστικών, αλλά και των αναγκών και των προβλημάτων τους.
📝 Απαντήσε στις παρακάτω ερωτήσεις:
- Ποιος είναι ο τυπικός πελάτης σου;
- Πόσο χρονών είναι?
- Είναι άντρας ή γυναίκα;
- Ποιο είναι το εισόδημα και το μορφωτικό του επίπεδο;
- Τι τους ενδιαφέρει εκτός του προϊόντος ή της υπηρεσίας σου;
Χρησιμοποιήσε τις απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις (και οποιεσδήποτε άλλες σχετικές ερωτήσεις με την επιχείρηση ή τον κλάδο σου) για να συνθέσεις το προφίλ του κοινού-στόχου του brand σου.
Βήμα 2o: Καθορισμός στόχων 🎯
Μόλις γνωρίσες το κοινό σου, το επόμενο βήμα είναι να ορίσεις συγκεκριμένουν στόχους για αυτό το κοινό. Ως ιδιοκτήτης επιχείρησης, ο πρωταρχικός σου στόχος θα είναι πιθανότατα η αύξηση των πωλήσεων προσελκύοντας δυνητικούς πελάτες – ωστόσο, υπάρχουν και άλλοι εξίσου σημαντικοί στόχοι που πρέπει να ορίσεις για την αποτελεσματική παρουσία σου στα social media. Δεν είναι λίγα τα brands που χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με βασικό του μέλημα την αναγνώρισιμότητα του brand τους, αλλά και την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων με δυνητικούς πελάτες ή για την αμεσότερη εξυπηρέτηση των πελατών τους. Μην ξεχνάς ότι τα social media είναι κοινωνικά μέσα με σκοπό την δικτύωση, όχι την αγοροπωλησία.
📝 Φτιάξε μια λίστα με όλους τους στόχους που θα ήθελες να πετύχεις με την παρουσία σου στα social media.
Βήμα 3: Συντονίσου με το κοινό σου 🫶
Τώρα που ξέρεις σε ποιον απευθύνεσαι και τι θέλεις να πετύχεις, ήρθε η στιγμή να ανακαλύψεις που βρίσκεται το κοινό σου. Για να το πετύχεις αυτό, προσδιόρισε ποια πλατφόρμα χρησιμοποιεί το κοινό σου εξετάζοντας τα δημογραφικά στοιχεία των χρηστών σε κάθε πλατφόρμα. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζεις σε ποια πλατφόρμα είναι περισσότερο ενεργό το κοινό σου. Μπορεί, για παράδειγμα, οι νεαροί χρήστες του Facebook να έχουν προφίλ στην πλατφόρμα, όμως να είναι πιο ενεργοί στο Instagram ή /και στο TikTok. Εκτός από τα δημογραφικά στοιχεία και την χρήση, θα πρέπει να κατανοήσεις πώς χρησιμοποιείται η εκάστοτε πλατφόρμα.
Τα βασικά χαρακτηριστικά κάθε πλατφόρμας:
Facebook – διατήρηση σχέσεων, χτίσιμο κοινότητας
Το Facebook έχει περισότερους από 2,9 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως – δηλαδή μεγαλύτερος από τον πληθυσμό της Κίνας! Με όλη αυτήν την έξαρση των social, είναι σημαντικό να μην ξεχνάμε για ποιον λόγο χρησιμοποιούν τα άτομα το Facebook: για να χτίσουν σχέσεις και να διατηρήσουν επαφή με παλιούς φίλους. Αυτό καθιστά το Facebook μια καλή πλατφόρμα για την οικοδόμηση της αφοσίωσης του υπάρχον πελατολογίου σου. Το μειονέκτημα του Facebook είναι ότι μπορεί να είναι δύσκολο να προσεγγίσει ένα νέο κοινό. Λόγω του μεγάλου αριθμού χρηστών, οι αναρτήσεις έχουν περιορισμένη εμβέλεια – ακόμη και στο προσωπικό σου δίκτυο.
Καθώς αξιολογείς το Facebook ως μια πιθανή πλατφόρμα, εξέτασε προσεκτικά τους επιχειρηματικούς σου στόχους. Αν στήνεις μια νέα επιχείρηση, το Facebook μπορεί να μην είναι η ιδανική επιλογή, αλλά αν έχεις αφοσιωμένους πελάτες και χρειάζεσαι έναν τρόπο να διατηρείς επαφές μαζί τους, τότε το Facebook είναι μια εξαιρετική πλατφόρμα για την επιχείρησή σου.
Instagram – νεανικό κοινό κατάλληλο για την προσέγγιση δυνητικών πελατών
Το Instagram είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πλατφόρμες, ειδικά στο νεανικό κοινό. Όπως το Pinterest, το Instagram βασίζεται σε φωτογραφίες ή βίντεο για συνομιλία. Ως αποτέλεσμα, αυτή η πλατφόρμα λειτουργεί πολύ καλά για επιχειρήσεις που βασίζονται σε οπτικά στοιχεία, όπως η τέχνη, το φαγητό, το λιανικό εμπόριο και η ομορφιά. Επειδή είναι μια αναπτυσσόμενη πλατφόρμα, υπάρχει λιγότερη πολυκοσμία από το Facebook. Αυτό σημαίνει ότι η πλατφόρμα είναι προσφέρεται για τη προσέγγιση δυνητικών πελατών, επειδή η απήχηση εκεί είναι μεγαλύτερη.
ΤikΤok – η πλατφόρμα των Generation Z, ιδανική για brand awareness
Το TikTok είναι γνωστό για τα σύντομης διάρκειας ανεπιτήδευτα βίντεό του. Όπως το Pinterest και το Instagram, το TikTok είναι το καλύτερο για επιχειρήσεις που βασίζονται σε οπτικά στοιχεία, όπως η τέχνη, τα τρόφιμα, το λιανικό εμπόριο, η ομορφιά και ορισμένες βιομηχανίες υπηρεσιών. Το TikTok έχει πολύ νεαρά δημογραφικά στοιχεία. Η πλατφόρμα είναι χρήσιμη για τη στόχευση της ηλικιακής ομάδας 18-24 και την οικοδόμηση της αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας, το λεγόμενο brand awareness.
YouTube – Μηχανή Αναζήτησης Πληροφορίας και Εκπαίδευσης
Παρόλο που το YouTube διαθέτει 2,5 δισεκατομμύρια χρήστες, η εμβέλειά του ξεπερνά κατά πολύ αυτόν τον αριθμό. Δεν χρειάζεται να εγγραφεί κάνεις για να δει τα βίντεο που βρίσκονται στην πλατφόρμα. Ως αποτέλεσμα, το YouTube έχει γίνει μια από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες μηχανών αναζήτησης. Πολλές από αυτές τις αναζητήσεις αφορούν βίντεο “How To”. Οι επιχειρήσεις του κλάδου των υπηρεσιών που μπορούν να προσφέρουν αυτό το είδος το περιεχόμενο λειτουργούν καλά σε αυτήν την πλατφόρμα, μαζί με τον κλάδο του lifestyle και τα εκπαιδευτικά βίντεο.
LinkedIn – Εργαλείο δικτύωσης για σχέσης B2B
Το LinkedIn είναι η πιο δημοφιλής πλατφόρμα για μεγαλύτερο ηλιακιακά κοινό, με μέσο όρο 30-49 ετών. Το LinkedIn είναι μοναδικό επειδή έχει συγκεκριμένο σκοπό. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το LinkedIn για να αναζητήσουν θέσεις εργασίας και να δικτυωθούν επαγγελματικά. Ως αποτέλεσμα, η πλατφόρμα είναι χρήσιμη για τη δημιουργία δυνητικών πελατών B2B, τη γενική δικτύωση, καθώς και την πρόσληψη υπαλλήλων.
Pinterest – οπτική μηχανή αναζήτησης για γυναικείο κοινό
Το Pinterest χρησιμοποιείται για «scrapbooking» (λεύκωμα με κομμάτια από εικόνες και χειροτεχνίες) ή , με άλλα λόγια, για αποθήκευση περιεχομένου «καρφιτσώνοντας» φωτογραφίες ή βίντεο σε έναν εικονικό πίνακα ανακοινώσεων. Οι γυναίκες χρήστες κυριαρχούν στα δημογραφικά στοιχεία του Pinterest. Μερικές από τις πιο κοινά pins είναι συνταγές, ιδέες στυλ, εντυπωσιακές φωτογραφίες και DIY χειροτεχνίες. Δεδομένου ότι το Pinterest είναι μια πλατφόρμα που βασίζεται στην εικόνα (φωτογραφίες και βίντεο), θα χρειαστείς επαγγελματικά γραφικά για να τραβήξεις την προσοχή των χρηστών. Η επιτυχημένη επιχειρηματική χρήση του Pinterest έχει συνδεθεί με πολύ καλές λιανικές πωλήσεις. Είναι επίσης ένα εξαιρετικό εργαλείο για επισκεψιμότητα, ειδικά για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν blog με εκπαιδευτικό – ενημερωτικό χαρακτήρα.
Twitter – δημιουργία συζητήσεων και χτίσιμο αναγνωρισιμότητας
Το Twitter είναι μια εξαιρετική πλατφόρμα για να αυξήσεις την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας σου (brand awarness). Το Twitter χρησιμοποιεί hashtags, όπου οργανώνονται συνομιλίες γύρω από μια λέξη ή φράση. Αναζητώντας hashtags, μπορείς να μάθεις για τι μιλάνε οι άνθρωποι, ώστε να μπορέσεις να δημιουργήσεις τα tweets σου και να συμμετέχεις σε δημοφιλείς συνομιλίες. Γιατί να το κάνεις αυτό; Επειδή το Twitter μπορεί να σου προσφέρει πληροφορίες σχετικά με τα θέματα που είναι δημοφιλή και επειδή χρησιμοποιείται συχνά από ειδησεογραφικά μέσα για την εύρεση ιστοριών. Δεδομένου ότι το Twitter χρησιμοποιείται συχνά για να παρέχει ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο στους χρήστες του, πολλά brands συνδυάζουν το Twitter με αφοσίωση εκτός σύνδεσης, όπως εκδηλώσεις.
Εσύ ποιο θα επιλέξεις για την επιχείρησή σου; Γράψε μας στα σχόλια!